Module 3, Les 5
In uitvoering

Dag 19: Leadmagnets: Zo bereik je je nichemarkt

Module Progress
0% Complete

Welkom in deze video over leadmagnets! In de eerdere video’s hebben we gesproken over het belang van een nichemarkt. Weten op wie je je gaat richten, wat de problemen en uitdagingen van deze groep zijn zodat je precies weet hoe je een bijdrage kunt leveren als coach. Dat is immers wat we als coach willen: impact maken op het leven van onze cliënt. Nu je weet wie je nichemarkt is, is de vraag: hoe bereik je deze? Tussen al die 20 miljoen mensen zit een groep van mensen die we op een of andere manier hun hand willen laten opsteken zodat we weten dat zij wellicht geïnteresseerd zijn om door ons gecoacht te worden. Daar hebben we de leadmagnets voor. Letterlijk betekent dit het aantrekken van potentiële cliënten.

Laten we zeggen dat je nu een website hebt en je bent een allround coach die cliënten helpt bij het op orde krijgen van hun mindset. Dus dat kunnen mensen die meer balans willen ervaren tussen werk en privé, of mensen die zichzelf meer willen ontplooien, of mensen die beter om willen gaan met stress. De uitdaging die je hebt als coach: van die 20 miljoen Nederlanders zijn er -laten we zeggen- 1 miljoen mensen die met dit soort uitdagingen te maken hebben en hiervoor in coaching willen gaan. Genoeg mensen, maar hoe bereik je ze? In het oude coachingsmodel zette je een website op, misschien met wat interessante artikelen erop en contactgegevens. En maar hopen dat mensen dit zien. Probleem is alleen dat er nog 40.000 andere coaches zijn met een soortgelijk aanbod. Dus als mensen al bij jou komen hebben ze ook nog eens de keuze uit 40.000 andere coaches. Niet voor niets raken coaches gefrustreerd als het gaat om het krijgen van nieuwe cliënten en krijgen ze hooguit zo’n 20 nieuwe cliënten per jaar.

In de NXTL Coaching Formule ga je het heel anders doen…

Je gaat als eerste waarde creëren en zorgen voor impact bij jouw doelgroep. Dat is namelijk ook wat je doet in coaching. Alleen in de NXTL wacht je hier niet mee tot je nieuwe cliënt zich bij jou aanmeldt, maar begin je daar direct mee. Met andere woorden: je begint al met coachen nog voordat je cliënten hebt. Hoe doe je dat?

Je gaat een vijver van potentiële cliënten maken.

De uitdaging voor jou als coach is namelijk om uit 20 miljoen mensen precies die mensen te vissen die jouw cliënt zouden kunnen worden. Alsof je in de zee zit te vissen waarbij om de meter weer een andere visser zit. In plaats daarvan ga je je eigen privé vijver creëren. Met voldoende vis en met de juiste beet. Waarbij je alleen nog maar je hengel hoeft uit te gooien en de vissen komen vanzelf op je af. Waarom? Omdat ze in jouw eigen vijver zitten. Géén concurrentie en ze zijn er allemaal klaar voor.

Dat is je eerste doel. Als je zomaar een facebook advertentie plaatst of website online zet, dan is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Niet alleen dat, je hebt ook nog eens die duizenden coaches waarmee je concurreert. Niet zo vreemd dat veel coaches moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Bovendien is de stap voor veel mensen veel te groot om na een facebook advertentie of website bezoek zich aan te melden voor coaching. Het is alsof je een autodealer komt binnenlopen en de verkoper geeft je gelijk een koopcontract en vraagt om te ondertekenen. Dat werkt niet. De stap is veel te groot. Als geïnteresseerde wil je eerst een rondleiding, weten wat de auto allemaal kan en niet kan, hoe het eruit ziet en hoe ‘ie rijdt.

Dus het eerste doel binnen de NLCF is het creëren van een vijver van contacten die mogelijkerwijs interesse hebben in jouw product of dienst. Hoe doe je dat? Er zijn verschillende manieren, ik ga je in deze video er 1 delen die je gelijk kunt gaan toepassen: het creëren van een zogeheten leadmagnet. Dit is een product wat zo laagdrempelig is dat je alvast een voet in de deur hebt zogezegd. Het is een product die 80-90% van jouw doelgroep hoe dan ook goed kan gebruiken.

Er zijn verschillende leadmagneten zoals strategische sessies, een e-boek of webinar.

Welke je ook gebruikt, je creëert waarde. Maar het is incompleet. Je vertelt over het wat, het waarom, maar niet de hoe.

Laten we eens wat voorbeelden bekijken. Stel je bent een coach die zich richt op mensen die willen afvallen. Je potentiële doelgroep is dus iedereen die wil afvallen. Het direct aanbieden van je diensten kan, zoals je net hebt gezien werkt dat niet. Toch doen 99% van de coaches het op deze manier en proberen ze het. Ze besteden veel tijd, energie en frustratie aan het binnenhalen van cliënten. Maar dat werkt niet. Mensen willen eerst contact, wat van je zien, je autoriteit kunnen beoordelen. In de NXTL Coaching Formule doen we het compleet anders. We bouwen een leadmagnet. Wat kan deze doelgroep hoe dan ook goed gebruiken, en is iets wat jij gratis kan aanbieden? Bijvoorbeeld 10 gratis tips waarmee je in 4 weken tijd de eerste kilo’s kwijt kan raken. Of een gratis consult waarmee je direct helder hebt waar je nu staat en hoe je snel de overtollige kilo’s kwijt kunt raken.

Wat je hiermee doet is iets geven om vervolgens in contact te komen met je doelgroep en een vijver te creëren van potentiele cliënten. Als je het goed doet, in de juiste stappen en de goede volgorde, heb je een vijver vol potentiële cliënten die staan te popelen om door jou gecoacht te worden. Het enige wat jij hoeft te doen is ze op het juiste moment binnenhalen.

Hoeveel is het je waard denk je als je een vijver van 100, 500 of zelfs 1000 mensen hebt die allemaal willen afvallen? Zou je daar wat mee kunnen denk je?

In het oude coachingsmodel ging je maar gewoon in het wilde weg je diensten aanbieden. In het nieuwe coachingsmodel ga je gericht een vijver creëren en ga je met die groep in contact. Vervolgens kun je daar allerlei dingen mee doen, bijvoorbeeld je diensten aanbieden. Maar ook erachter komen wat die groep precies wilt. En niet wilt. Waar ze echt op zitten te wachten en wat ze bereid zijn om te betalen. De mogelijkheden zijn oneindig.

De mensen die nu in jouw vijver zijn, zijn enthousiast over je. Als ze nu zouden moeten kiezen tussen een coach waarvan ze gewoon een website zien of een coach waarmee ze al eerder contact hebben gehad en iets hebben ontvangen, zoals de 10 tips, voor wie zouden ze gaan denk je?

Dit is slechts 1 strategie: het werken met leadmagnets. Het is een strategie die de 1% best presterende coaches allemaal doen. Zonder uitzondering. Tegelijkertijd gebruikt 99% van de coaches deze strategie totaal niet. Dus met zo’n kleine verandering loop je nu direct al voor op de concurrentie. En dan zijn we nog maar net begonnen.

Wat kan nu zo’n leadmagneet zijn? Wat je ook gaat doen, het moet iets waardevols zijn. En in ruil voor datgene wat jij geeft, krijg jij de contactgegevens van die persoon. Meestal een e-mailadres. Dat e-mailadres is zeg maar de sleutel van de voordeur van die persoon. Terug naar de vraag: wat kan een leadmagneet zijn? Denk aan:

  • Gratis PDF met bijvoorbeeld een checklist.
  • Het kan ook zijn een marktonderzoek dat relevant is voor jouw doelgroep. Voor mij zou dat bijvoorbeeld zijn het jaarlijkse onderzoek dat door de NOBCO wordt uitgevoerd.
  • Een gratis e-Book
  • Een interessante video of videoreeks. Als jij bijvoorbeeld yoga coach bent kan dit zijn een aantal video’s om stress te lijf mee te gaan.
  • Een audiocursus. Als jij meditatiecoach bent kan dit zijn toegang tot een 3-tal begeleide meditaties.

Alles wat waardevol is en waarvoor de potentiële client -in ruil om het gratis te ontvangen- zijn email adres achterlaat.

Door gebruik te maken van een lead magnet pas je het principe ‘wederkerigheid’ van Cialdini toe. Je geeft iets weg aan een potentiele client en daardoor creeer je een band waardoor deze client op korte of lange termijn naar jou toekomt wanneer die een coach zoekt.

Ik heb een apart programma gemaakt over leadmagnets waarin ik je talloze concrete ideeen geef die je als coach kunt gebruiken. Daarover later meer.

Ik denk dat je wel wat ideeen hebt opgedaan. Schrijf die ideeen eens op en check voor jezelf of ze voldoen aan de volgende criteria:

  1. Een goede lead magneet lost een probleem op. Ofwel het lost een probleem op, ofwel de leadmagnet geeft iets wat je doelgroep graag wil hebben.
  2. Het geeft iets van een snelle winst. Het moet je doelgroep iets snel opleveren, het laag-hangend fruit. Iets waarmee ze gelijk aan de slag kunnen en waarmee een deel van het probleem wordt opgelost.
  3. Heel specifiek. Het is volledig afgestemd op de doelgroep, super specifiek helpt het je doelgroep. Hoe specifieker, hoe meer het converteert.
  4. Het is laagdrempelig. Geen ingewikkelde inhoud. Het is simpel, gemakkelijk en snel te verteren. Dus geen rapporten van 50 pagina’s of 20-Delige video series.
  5. Waardevol. Spreekt voor zich: het moet van hoge waarde zijn wat je je doelgroep nu gratis weggeeft.
  6. Direct verkrijgbaar. Niet eindeloos moeten wachten, of zelfs niet een maand of enkele weken of dagen. Direct te verkrijgen zodra de persoon zich ervoor aanmeldt.
  7. Laat jouw autoriteit of expertise zien. De leadmagnet laat jouw autoriteit zien aan jouw niche. Dit draagt bij aan de mate waarin je door je doelgroep gezien wordt als expert.

Een voorbeeld van een leadmagnet die ik tijdens de corona crisis heb weggegeven was de online versie van mijn boek. Dit voldoet aan al die criteria: het is waardevol, direct verkrijgbaar, laagdrempelig, specifiek gericht op mijn doelgroep, etc. Resultaat van deze actie die ik via LinkedIn heb gevoerd: meer dan 7.000 aanmeldingen, 6500 commentaren en en ruim 700.000 views.

Ik heb je wat ideeën gegeven van mogelijke leadmagnets. Nu ben jij aan de beurt om je eigen ideeen te genereren. Pak pen en papier en schrijf komende minuten zoveel mogelijk leadmagnets op die jij zou kunnen maken. Denk aan de criteria. Wat zou mogelijk van grote waarde kunnen zijn voor jouw doelgroep, is direct verkrijgbaar, lost een probleem op en kun jij gratis weggeven? Doe dat nu !

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *