Module 3, Les 4
In uitvoering

Dag 18: Frustraties, angsten, dromen en doelen van jouw niche cliënt

Module Progress
0% Complete

Uit de vorige video heb je kunnen leren dat het dus draait om jouw client. Niet om jou. En dat is waar 99% van de coaches de fout ingaan. Soms overduidelijk, soms subtiel. Om ervoor te zorgen dat je precies weet wat jouw niche wil en niet wil en waarom ze voor jou als coach zouden kiezen, is dat je een duidelijke niche hebt. Het liefst een lucratieve niche. Ik zeg lucratief, omdat dat ervoor gaat zorgen dat je succesvol wordt, dat je inkomen kunt genereren uit je coaching en dat je meer impact kunt maken op het leven van je client. Ik zie veel te veel coaches die totaal niet nadenken of hun niche wel lucratief is en maar moeite hebben om betalende cliënten te vinden, om rond te komen van hun coaching en uiteindelijk algeheel stoppen met coachen. Dat willen we niet. Vandaar dat de eerste stap in het succesvol zijn als coach is het vinden van een lucratieve niche.

Hopelijk heb je al een idee of wellicht al een nichemarkt gekozen. Zoals ik al zei in de vorige video, Ik heb een programma samengesteld dat veel dieper ingaat op alleen het kiezen van een nichemarkt. Dus voor nu is het goed genoeg als je een idee hebt van een markt waarin je wilt opereren. Nog beter is het als je een keuze hebt gemaakt. Voor nu. Want ik zei al eerder, je trouwt er niet mee. Je kunt later altijd wisselen. En dat gebeurt hoogstwaarschijnlijk ook.

De volgende stap is het leren kennen van jouw niche markt. Wat zijn hun pijnen, doelen, problemen, uitdagingen, dromen en obstakels? Wat willen ze en waar zijn ze bang voor? Als je deze vragen goed kunt beantwoorden, weet je precies wat ze nodig hebben en kan de impact bij deze cliënten het grootste zijn. Veel groter dan wanneer je iedereen wilt bedienen, daardoor niet goed weet wie je cliënten zijn en dit ten koste gaat van de impact die je maakt.

Hoe ga je je cliënten, je niche, leren kennen? Er zijn verschillende manieren. Bijvoorbeeld door gewoon met ze te werken. Door het coachen van deze groep mensen. Dan krijg je diepgaand idee van de pijnen, problemen, uitdagingen en dromen. Je kunt ook vragenlijsten versturen en vragen aan mensen: “Wat is jouw grootste uitdaging in het opzetten van een eigen bedrijf?” Of: “wat is de grootste frustratie bij jouw partner?” Of: “wat is jouw grootste droom en wens bij het opvoeden van je kind?” Hoe meer vragen je hierover kunt stellen, hoe meer informatie je krijgt en daarmee precies kunt inspelen op de wensen en behoeften van jouw nichemarkt. Je hoeft dan alleen nog maar je coachingsproduct hierop af te stemmen en klaar ben je.

Stel je bent business coach en je hebt als niche: ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. De problemen en zorgen die deze niche heeft zijn: hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf en ideeën goed worden overgedragen? Wie moet dat proces gaan begeleiden en kan ik die persoon wel vertrouwen? Het gevoel dat je het bedrijf niet zomaar achter kan laten en je personeel moet overdragen. De droom om met pensioen te gaan en als een koning te kunnen leven. Dit zijn zo maar wat angsten en dromen van de niche. We kunnen wel een lijst van 100 punten opstellen. Maar voor nu stel ik voor dat je dit als oefening gaat doen.

Zet deze video op pauze en gebruik de PDF die ik voor je heb samengesteld. Je kunt ze uitprinten en een lijst maken van alle pijnen, problemen, dromen, wensen, behoeften en gedachten van jouw nichemarkt. Dus zet de video op pauze en schrijf tenminste 10 pijnen, problemen, uitdagingen, dromen en wensen op voor jouw nichemarkt. Doe dat nu!

Ok. Welkom terug. Als het goed is heb je nu een lijst. Nu is het goed om een onderscheid te maken naar je nichemarkt en je ideale cliënt binnen die markt. Als je eenmaal je nichemarkt hebt gekozen, dus een hele specifieke groep van mensen, met nadruk op specifiek, dan wil je je binnen die nichemarkt vervolgens richten op de gehele groep. Iedereen wil je meepakken in die groep. Je richt je op de massa binnen jouw niche. Dus eerst wordt je specifiek en daarna richt je je op de massa. Om dat te kunnen doen ga je een beeld creëren van je ideale klant binnen die niche, ook wel genoemd avatar of buyer persona. Die avatar is een verzameling van al die mensen in je niche samengevat in 1 persoon. Deze persoon is een fictief persoon. Alles wat je doet, schrijft en zegt doe je met die avatar in gedachten.

Tijd voor een oefening. Je gaat in deze oefening je avatar bouwen. Denk aan jouw ideale klant binnen de nichemarkt. Is het een man of vrouw? Welke leeftijd? Opleidingsniveau? Wees hierin specifiek. Je kunt dus niet zeggen: leeftijdsgroep van 30-40. Wel leeftijd van 35. Vrouw. HBO opleidingsniveau. Lezer van Yoga magazine en Psychologie magazine. Tot slot, geef jouw avatar een naam. Stop de video en doe de oefening nu.

Ok. Welkom terug. We gaan nu een stap verder. Want je gaat nu je branding bouwen. Er zijn namelijk twee dimensies wat betreft branding. Enerzijds heb je de branding die draait om jouw cliënt en de andere dimensie van branding draait om jou. We hebben in de voorgaande oefening vastgesteld wie jouw cliënt is, waar zij mee zitten en waar ze tegen aan lopen. Nu is het tijd om de link met jou als persoon te maken. Dit is de manier waarop jij jezelf gaat “vermerken” – ofwel branden. Belangrijk hierbij is: je bouwt je merk rondom jezelf, maar gebaseerd nog steeds op de uitdagingen, problemen, frustraties en doelen van jouw avatar. Dat is een rechtstreekse link. Hoe ziet dat eruit?

Jij als coach bent een voorbeeld voor jouw ideale client. Dus als je een business coach bent bijvoorbeeld, dan ga jij je merk bouwen rondom jezelf die gaat over hoe jij uitdagingen bent aangegaan als ondernemer of consultant en hoe je obstakels hebt overwonnen. Of als je relatiecoach bent laat je rondom jezelf zien hoe jij in je relatie zit, welke uitdagingen je hebt overwonnen en hoe je dit hebt gedaan. Kortom, je bent een voorbeeld voor je avatar, voor je ideale cliënt.

Dus resumé, samenvattend, doorlopen we een aantal stappen voordat je aan de slag kunt gaan met het activeren van je niche.


Stap 1: kies een niche. Wees hierin heel specifiek. Voorbeelden van Coach niches zijn:

  • Ouders van kinderen met ADHD die gedragsproblemen hebben. Jij als coach helpt de ouders met de specifieke uitdagingen waarmee je als ouder van een kind met ADHD te maken hebt.
  • Ondernemers die hun familiebedrijf willen verkopen. Ga maar na. Stel je wilt je familiebedrijf verkopen of overdragen. Naar wie ga je eerder, naar een coach die allerlei ondernemers helpt van stress coaching tot ondernemers die willen groeien, of een coach die gespecialiseerd is in familiebedrijven en de hele specifieke dynamieken die hierin een rol spelen? Die precies weet waar ze het over heeft, de risico’s en veelgemaakte fouten.
  • Mensen die herstellende zijn van kanker en weer hun plek in de maatschappij willen vinden, met de vitaliteit, passie en voldoening die ze vroeger hadden.

Dat is je eerste stap. Kies een specifieke niche, een groep van mensen op wie jij je gaat richten.

Stap 2: Leer je niche kennen. Weet wat frustraties zijn, pijnen, problemen en veelgebruikte oplossingen. Als het goed is heb je hiervan een lijst gemaakt.

Stap 3: Jouw ideale cliënt. Vervolgens zorg je ervoor dat je een beeld krijgt van de soort cliënt binnen deze groep. Wie is jouw ideale cliënt? Wat is de leeftijd van zo iemand, opleidingsniveau en geslacht?

Stap 4: Tot slot, wat is de link tussen jou en jouw ideale client? Welke overeenkomsten heb jij met deze groep, wat heb je meegemaakt in jouw eigen leven waardoor je je kunt relateren aan deze groep?

Dat is het! Gefeliciteerd, want als je dit voor elkaar hebt ben je goed op weg. Snel door naar de volgende video waarin je leert hoe je clienten op je af kunt laten komen als een magneet. Allemaal met een zogeheten leadmagnet.

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *