Module 3, Les 3
In uitvoering

Dag 17: Het kiezen van een niche

Module Progress
0% Complete

Een veelvoorkomend verschijnsel bij 99% van de coaches en die nog werken met het oude coachingsmodel, is dat ze iedereen willen aanspreken. Ze willen cliënten en gaan dus geen cliënten afwijzen. Ze zijn er soms zelfs trots op dat ze een brede variëteit hebben aan cliënten: van mensen die willen afvallen tot loopbaancoaching. Iedereen kan terecht bij die coach die werkt met het oude coachingsmodel. Maar wat gebeurt er als je iedereen wilt bedienen? En als iedereen dat doet? Je hebt totaal geen kans om jezelf te onderscheiden. En dat is precies wat er gebeurt. Typ maar ‘coach’ in Google en je krijgt 12 in een dozijn. Het is op die manier onmogelijk om jezelf te onderscheiden van al die andere coaches. Je moet geluk hebben als een nieuwe cliënt zich bij jou aanmeldt. Omdat je toevallig in de buurt woont of via via heeft jouw client van jou gehoord. En zo moet je altijd veel moeite doen om nieuwe clienten te krijgen en kun je al helemaal niet meer vragen dan de meeste coaches doen. En dat is precies het probleem: want de meeste coaches verdienen heel slecht en kunnen er niet van rondkomen.

In het nieuwe coachingsmodel doen we het heel anders. We benutten het menselijke principe van schaarste. Het principe van schaarste zegt ons: hoe minder ergens van is, hoe meer het waard wordt. Tegelijkertijd doen we wat jou drijft als coach en dat is: maximale impact maken op het leven van je cliënt. In de strategie van het bedienen van een nichemarkt maken we deze impact maximaal door onszelf af te vragen: bij wie wil ik een impact maken en waar heeft dit soort cliënt echt behoefte aan?

Hoe doet de 1% meest succesvolle coaches dit? Ze werken met niches. Een niche is een specifieke markt, met een specifieke doelgroep en een specifiek aanbod wat je die groep doet. Laat ik een voorbeeld geven. Stel jij wilt 20 kilo gewicht verlies en hebt besloten om een coach in de armen te nemen. Goed plan natuurlijk. Want structureel gezond eten, bewegen en blijvend 20 kilo kwijt zien te raken omvat allerlei aspecten en een coach is daarbij uitermate zinvol. Het zijn aspecten die gaan over afleren van slechte gewoontes, mindset, enz. Ok, dus stel jij hebt de beslissing genomen en hebt de keuze uit 2 coaches:

Coach #1 :
een algemene coach. Helpt mensen met overgewicht, maar ook voor allerlei psychische aandoeningen, mensen die een bedrijf willen starten, mensen die een loopbaan vraagstuk hebben, etc. Het hele brede pallet aan problemen en doelen.

Coach #2
is een coach die zich specifiek richt op mensen met overgewicht. Iemand met 20 jaar ervaring en in die 20 jaar al honderden mensen geholpen met deze specifieke uitdaging. Die precies weet wat er speelt, wat er nodig is en hoe je zo snel mogelijk gewicht kan verliezen op een blijvende, gezonde en effectieve wijze.

Welke coach kies je? Coach #1 met misschien 1 of enkele cliënten die een soortgelijke uitdaging als jij hebben gehad, of coach #2 die precies weet wat er speelt en inmiddels honderden mensen met dezelfde uitdaging heeft geholpen? Weet wel, coach #2 is wel een stuk duurder.

Natuurlijk coach #2. Ook al rekent hij of zij meer voor een sessie, natuurlijk ga je voor een coach die al volop ervaring heeft in precies het probleem waar jij mee te maken hebt.


De meeste mensen denken niet zo. Ook ik heb dit moeten ondervinden en geleerd van de beste marketeers die er op dit moment zijn. Wat je hier leert in deze module is state of the art. En zo intuïtief dat het klopt voor jou werk als coach. Je hebt namelijk helemaal niet het gevoel dat je met marketing bezig bent. Dat weet ik om dat ik net als jij ben. Het enige wat ik wil is een bijdrage leveren aan het leven van anderen. Ik doe dat via coaching, schrijven van boeken, groepscoaching. Alles wat we doen is uiteindelijk voor onze clienten. Dat is het mooie van wat ik noem “marketing based coaching”. Deze vorm van coaching sluit naadloos aan op datgene waar de client behoefte aan heeft. Het is niet iets wat een of andere marketeer bedacht heeft. Nee, waar de client behoefte aan heeft en waar jij als coach een enorme impact mee kan maken. Daar draait het allemaal om: impact maken op het leven van jezelf en je cliënt.

Voordat we verder gaan is het goed om wat misverstanden uit de weg te ruimen. De meeste marketeers gaan je vertellen dat je iets moet vinden wat jou uniek maakt. Je moet dan gaan uitzoeken wie jij bent en wie jij in de kern bent. Iets wat in jou zit en wat eruit mag. Iets wat ontplooid mag worden. Jouw unieke boodschap gebaseerd op jouw unieke ervaringen en persoonlijkheid. Als je dat hebt ontdekt ga je daaromheen je business bouwen. Toch? Onzin.

Dat is wat de meeste marketeers je vertellen. Maar wat hierbij vergeten wordt is dat het de client niets interesseert wie jij bent. Dat klinkt koud en hard, maar het is zo. Het interesseert ze niet waar jij vandaan komt en wat jij denkt dat waardevol is. Waarom is dit zo? Op de eerste plaats omdat ze je gewoon niet kennen. En op de tweede plaats omdat het ze alleen maar gaat om het probleem waar ze tegenaan lopen. Daarom nemen ze jou in dienst. Omdat ze ergens last van hebben, obstakels of onduidelijkheid ervaren. En dat willen ze zo snel mogelijk kwijt zien te raken.

Het punt is dus, en dat is cruciaal, is dat mensen iets ervaren waar ze van af willen, of ze willen meer van iets. Ze gaan door een proces en daar hebben ze hulp bij nodig. Ze denken: “ik moet altijd presentaties geven voor mijn werk, maar ik vind het vreselijk om in het middelpunt van de belangstelling te staan.” of ze denken: “ik wil mijn bedrijf laten groeien, maar hoe doe ik dat?” Wat het ook is, er is een bepaalde pijn waar ze van af willen. Meestal pijn wat aan de oppervlakte komt.

Het interesseert deze mensen niet op de eerste plaats wie jij bent, of hoe mooi jouw website eruit ziet. Of wat jouw zo bijzonder en speciaal maakt. Ze willen gewoon hun probleem oplossen. Dat is het. Ze willen resultaat. Zo snel mogelijk. En daar gaat het om: wat ZIJ willen.

Hier zitten allerlei elementen aan vast die ik later in dit programma, en in andere programma’s uitgebreid ga behandelen. Maar dat is voor later. De eerste stap is het kiezen van jouw niche markt. Daar bedoel ik mee: een groep van mensen op wie jij je richt. Een groep die jij goed kent en waarvan je precies weet wat de pijn van die groep is, de frustraties, doelen en behoeftes. Dat hoeft niet een niche te zijn waar je nu zelf in zit of zelfs iets mee hebt. Je niche kun je namelijk heel snel leren kennen, op allerlei manieren. De eerste stap nu is: het kiezen van een nichemarkt die lucratief is. Ook als je al een nichemarkt hebt gekozen of er al jarenlang mee bezig bent. Je trouwt niet met je nichemarkt. Je kunt altijd wisselen. Als je dan toch wisselt, waarom dan niet gelijk een lucratieve nichemarkt. Eentje waar er makkelijk clienten zijn te vinden en waar er veel geld te verdienen is.

Je hebt veel nichemarkten, maar er zijn maar een handvol die lucratief zijn. De meest succesvolle niches op dit moment om mee te werken zijn:

  1. Business / geld (inclusief loopbaancoaches)
  2. Gezondheid / vitaliteit (inclusief burn-out en stress)
  3. Relaties
  4. Hobby’s

Laat ik voorop stellen dat er altijd uitzonderingen zijn. Uitzonderingen die lucratief zijn en die niet vallen in een van deze gebieden. Gebieden die ik ook niet altijd weet. Soms kan ik van tevoren denken dat iets geen lucratieve niche is, maar dan blijkt dat ik het achteraf toch mis had. Je weet het dus niet altijd. Zo had iemand die mijn programma volgde in 1 maand tijd maar liefst 20 nieuwe clienten als een Ayuwaska coach. Als je mij van tevoren had gevraagd of dit een lucratieve niche is, dan had ik nee gezegd. Of ik had er meer van af moeten weten om die vraag te kunnen beantwoorden. Maar ja, het bleek een buitengewoon lucratieve markt te zijn. Dit is overigens al weer 5 jaar geleden. Geen idee hoe dat nu is.

De proof of the pie is in the eating. Dat is duidelijk. Maar ik kan je wel vertellen wat werkt en wat waarschijnlijk niet gaat werken. Kies één van de 4 genoemde niches en je hebt een lucratieve niche te pakken. Dat is een ding wat zeker is.

Dat is compleet anders dan wanneer je gaat om algemene coach te zijn. Dan ga je het lastig krijgen. Geloof me. Maar tegelijkertijd ken ik ook enkele mensen die buitengewoon succesvol zijn als algemene life coach. Of mental coach. Maar sporadisch. Dus het hoeft niet, maar ik raad het je wel aan, zeer zeer zeer aan om voor een niche te gaan. Het maakt je leven een stuk gemakkelijker en je kans op succes vele malen groter.

Nog iets anders om mee te nemen: laat het zich ontwikkelen. Wat ik al eerder zei, je trouwt niet met je niche. Je begint met een hele andere niche dan waarmee je eindigt, die kans is buitengewoon groot. Dus kies je nu voor een specifieke niche, kijk gewoon waar het zich naar toe ontwikkelt en hoe dat loopt. Je hebt altijd de mogelijkheid om later de groep te verfijnen of zelfs voor een compleet andere niche te gaan.

Tot slot, wat maakt een markt nu tot een geschikte niche?

Voorwaarde 1: ze zijn makkelijk te identificeren en te bereiken. Vroeg of laat wil je toegang tot ze hebben. Dus ze moeten makkelijk te zijn identificeren. Bijvoorbeeld omdat ze in specifieke forums op internet zitten. Of omdat ze specifieke tijdschriften lezen.

Voorwaarde 2: Ze hebben te maken met specifieke problemen en uitdagingen die ze opgelost willen hebben.

Voorwaarde 3: Ze zijn bereid om te betalen voor coaching zodat ze sneller hun doelen bereiken.

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *