Module 3, Les 1
In uitvoering

Dag 15: Als iemand anders het kan, kun jij het ook…

Module Progress
0% Complete

Welkom, je bent aangekomen in week 3 van de Coach Tribe Bootcamp. In deze week gaan we weer de mouwen opstropen en ga ik je een paar krachtige én eenvoudige handvatten geven waarmee je direct meer impact gaat maken op het leven van jezelf en je cliënten. En ook waarmee je veel makkelijker cliënten gaat krijgen én veel meer kunt halen uit bestaande cliënten. Nu direct al, gewoon door het kijken van alleen deze video’s. In deze week staat namelijk jouw business centraal. Je gaat met de methode van Next Level Coaching leren om een succesvolle coachingspraktijk op te bouwen en tegelijkertijd meer impact te creeren bij je clienten, meer vrijheid te krijgen in je leven en meer succes als coach.

Inmiddels weet je het verschil tussen het oude coachingsmodel en het nieuwe coachingsmodel waarin de NXTL Coaching Formule centraal staat. Het oude coachingsmodel waarin je min of meer passief moet wachten op nieuwe cliënten, maar tegelijkertijd ook veel tijd en energie kwijt bent aan marketing en het opzetten van je business. Coaching en de marketing van jouw business zijn in het oude coaching model gescheiden. In de NXTL Coaching Formule zit de marketing besloten in je coaching. Je werkt met zogeheten “marketing based coaching” waarin er 3 componenten actief zijn: coaching als vak waarin methoden centraal staan, coaching als mindset, waarin jij centraal staat, en coaching als business. Als je die 3 componenten goed met elkaar laat samenwerken en integreren, gaan ze op in elkaar en zorgen ze tezamen voor ultieme impact bij je cliënt en meer vrije tijd en succes bij jou als coach.

De vraag is nu: hoe werkt de NXTL Coaching Formule nu precies?
Ik ga je deze week een aantal strategieen geven rechtstreeks afkomstig van de NXTL Coaching Formule waarmee je kan zien hoe die formule werkt. Het is slechts een fractie van hetgeen er mogelijk is en tegelijkertijd zijn het wel 3 strategieën die je direct kunt inzetten. Daar krijg je nu een voorproefje van en de komende 12 maanden gaan er allerlei programma’s vrijkomen waarin iedere strategie van A tot Z wordt uitgelegd. Met video’s, pdf’s, oefeningen en webinars. Zodat je heel snel een bloeiende coachpraktijk gaat krijgen en je ideale leven als coach gaat leven.

In een van de vorige video’s noemde ik al de overtuigingen die je de 1% meest succesvolle coaches onderscheidt van al die anderen. Verreweg de meest belangrijke daarvan is de overtuiging: marketing is fun. Marketing gaat namelijk over hoe je een impact maakt in het leven van je client.

Je wilt werken met mensen om hun leven te verbeteren. Je wilt ze helpen om van A naar B te komen. Geloof me, ik weet waar je het over hebt. Vreselijk die slechte verkopers die maar 1 ding willen en dat is omzet maken. Hun product verkopen. Niet om de ander te helpen, maar zichzelf en het bedrijf. Dat is niet wat bij coaches past. Coaches willen juist de ander helpen. Het mooie van marketing based coaching is: het gaat niet om jou. Het gaat om de client. Bij marketing-based coaching gaat het om de ander en wat die ander wil. Vervolgens, stap 2 is de vraag: hoe kun jij als coach hierin helpen. En zoals je weet zijn de mogelijkheden echt onbeperkt. Want als coach heb je zoveel tools, handvatten en vaardigheden in huis om de ander te helpen. En dat weet je net zo goed als ik, zodra jij in staat ben om die ander te helpen, help je ook jezelf. Want er geeft niets meer voldoening dan een ander helpen meer uit zijn leven te halen. En dat geeft niet alleen ultieme voldoening voor jou als coach, maar ook plezier, een gigantisch inkomen en volop vrijheid om te doen en laten wat je wilt in het leven. Wat wil je nog meer?

Ik ga je een hele gewaagde uitspraak geven: Niet actief bezig zijn met marketing is arrogant en egoïstisch. Waarom zeg ik zoiets? Je hebt de beschikking over een geweldig product, genaamd coaching. Je hebt hiervoor wellicht al jarenlang gewerkt aan het ontwikkelen van vaardigheden, opdoen van kennis en leren uitvoeren van krachtige technieken. En aan de andere kant zijn er -alleen al in Nederland- miljoenen mensen die onze hulp nodig hebben. Die kampen met jarenlange onzekerheid, ongelukkig zijn in hun werk of relatie, te maken hebben met een zinloos bestaan, kilo’s overgewicht hebben, enzovoort. Jij hebt al die tools in huis om ze te helpen, maar je blijft verlegen in een hoekje staan in de overtuiging dat jouw product zichzelf wel verkoopt. Maar geen enkel product verkoopt zichzelf en dus staan al die mensen te wachten en worden ze niet geholpen. Terwijl jij weet wat er allemaal mogelijk is en hoe de kwaliteit van hun leven zo gigantisch omhoog zo gaan als ze een aantal coachingsessies zouden krijgen. Begrijp je nu wat ik bedoel als ik zeg dat het niet actief bezig zijn met marketing arrogant en egoïstisch is?

In deze video ga ik je een ander perspectief geven van marketing en hoe het je kan helpen om de impact als coach te vergroten. Ik ga je meenemen in een aantal misverstanden over marketing, coaching en het opbouwen van een coaching business én laat je een ander perspectief zien. Hier komen de 5 meestvoorkomende misverstanden:

Misverstand 1
Een ander veelgehoord misverstand over marketing is dat het bestemd is voor verkoop-achtige types. Nee hoor, je moet gewoon een bijdrage willen leveren aan het leven van anderen. Die innerlijke drive voelen om mensen te helpen. en niet alleen dat: ook de drive om zelf te groeien en te ontwikkelen. Om vervolgens al datgene wat je hebt geleerd in te zetten in het helpen van anderen. Doen wat er nodig is. Geen gladde praatjes of snelle verkooptechnieken. Wel willen praten over datgene wat je doet hoe jij anderen kunt helpen.

Misverstand 2: Marketing gaat over het manipuleren van mensen. Nog zo’n misverstand.
Marketing based coaching gaat over het activeren van mensen. Over het ontdekken wat de ander echt wil en wat hem of haar tegenhoudt om die kant op te bewegen. Geloof me, zolang je dat doet hoef je niet te manipuleren of heel erg hard je best te doen. Dan gaat het om 3 dingen: 1. Identificeren wat de ander echt wil. 2. Ontdekken wat de obstakels zijn. 3. Het bepalen van een route om van A naar B te komen op een manier die snel en effectief is.

Misverstand 3: Een goed product verkoopt zichzelf.
Fout. Hoe goed je product ook is, je moet communiceren wat je hebt. Mensen moeten op de hoogte zijn van hetgeen jij aan te bieden hebt en hoe dat kan bijdragen aan een beter leven. Bijna iedere dag nog spreek ik mensen die geen idee hebben dat bijvoorbeeld mentale obstakels in 99% gemakkelijk te verwijderen zijn. Zo hebben veel mensen nog het idee dat ze gedoemd zijn om rond te lopen met weinig zelfvertrouwen. Ja, zo is het nu eenmaal. Ik ben als kind veel gepest en daar heb ik nu nog steeds last van. Maar ja, dat kan ik niet meer ongedaan maken. Mensen kennen de kracht van coaching niet. Dat s niet een kwestie van je product verkopen, maar mensen leren en informeren over wat er allemaal mogelijk is. Dat is marketing. Je hoeft hiervoor geen sales gesprek te voeren of een sales stem op te zetten. Nee, gewoon praten over datgene wat je doet, wat er mogelijk is en wat je al hebt betekend voor mensen.

Misverstand 4: Mensen houden er niet van om iets verkocht te krijgen. Fout. Mensen vinden het heerlijk om over hun doelen te praten, over datgene wat ze echt willen en waar ze naar toe willen in het leven. En dat is precies waar het om gaat in coaching: je client helpen van A naar B. Je bent niet aan het verkopen. Je bent aan het praten over hoe het leven van de ander eruit kan zien. Wat er allemaal mogelijk is. En hoe jij hierin een bijdrage kunt leveren. En jij weet net zo goed als ik: als je een probleem hebt, doe je er alles aan om dit op te lossen. Jouw doelgroep, jouw niche, heeft al van alles gedaan om het probleem op te lossen. Jij bent er om jouw groep mensen te helpen.

Misverstand 5: tot slot, het laatste veelgehoorde misverstand over marketing: marketing is lastig. Het is zwaar, kost tijd en het resultaat laat lang op zich wachten.
Niet waar. Marketing gaat over het helpen van anderen. Het gaat niet over jou op de eerste plaats, maar over de ander. Weten waar jouw potentiele client behoefte aan heeft. De taal kennen die hij spreekt. De manieren waarop eerder geprobeerd is het probleem op te lossen. Weten wat de ander belangrijk vindt en de obstakels die hij ondervindt om van A naar B te komen. Dat is marketing based coaching. Veel mensen, inclusief marketeers, denken dat marketing gaat over nemen. Over omzet maken. Markt veroveren. Nee. Marketing, en dan specifiek marketing based coaching, gaat over geven. Geven, geven, geven. En hoe makkelijk is het om te geven? Heerlijk. Daar worden wij als coach door gedreven: geven. Een verschil maken in het leven van anderen. Dat maakt marketing based coaching ook makkelijk, omdat je niet gehecht raakt aan het resultaat. Immers, als jij iets weggeeft en de ander accepteert het niet, of gaat er niet op in, prima. Het is alsof je gratis 20 euro briefjes weggeeft. De meeste mensen accepteren het graag. En soms zit er iemand bij die wil het niet hebben of is er niet klaar voor. Dat is volledig aan de ander. Jij geeft iets waardevols weg en of de ander het nu wil hebben of niet, is minder relevant. Genoeg anderen om mee te werken.

Voor nu is jouw volgende actiestap: schrijf komende 2 minuten alles op waarop jij het leven van jouw cliënten positief kunt beïnvloeden. Met alles wat je in huis hebt, vaardigheden, kennis, handvatten en oefeningen, hoe kan jij voor een impact zorgen op het leven van jouw client?

Veel succes !

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *